Ken jij Hyves nog?

Het is 2004 en daar is Hyves, het social network dat in 2010 tien miljoen gebruikers had, maar het uiteindelijk toch van Facebook verloor. In 2013 verdween het van de radar. Moet het terug?

Er gaan geluiden rond om Hyves terug te halen. Waarom? Het zou minder commercieel zijn dan Facebook, en nu Facebook flink onder vuur ligt betreffende het gebruik van persoonsgegevens voor reclame, en ook Arjen Lubach een duit in het zakje deed en mensen opriep Facebook te verlaten, lijkt de weg vrij gemaakt.

De geschiedenis

Even terug… Hyves, afkomstig van het woord beehives (bijenkorven) lanceerde het woord ‘Hyven’ dat zelfs in de Van Dale is opgenomen. Het was überhip om te Hyven, maar het begon allemaal met een idee voor een website voor smartphonegebruikers om foto’s en leuke sites te delen en ook nog eens goedkoop te kunnen sms’en. Raymond Spanjer, Floris Rost van Tonningen en Koen Kam streefden er met dit idee naar in een jaar honderdduizend leden te hebben. Het loopt echter anders.

Met een druk op de knop al je hotmail-adressen uitnodigen

Terwijl de mannen met dit idee spelen, starten in Amerika sociale netwerken op internet. Dat moet het worden, denken de heren en zo gebeurt het ook. Ze bedenken de naam Hyves en de krappe honderd leden die ze nog maar net hebben verzameld verwijzen ze naar de Hyves-site.

Het loopt niet direct storm onder de studenten die vrienden en familie uitnodigen mee te doen, maar als je met een druk op de knop al je hotmail-adressen kunt uitnodigen wordt het andere koek en gaat het los. Een half jaar later zijn de honderdduizend leden bereikt. En wordt er ook internationaal aangehaakt.

Traag

De site kan het verkeer nauwelijks aan en er is veel spam. Soms is de site daardoor enorm traag, maar er wordt constant aan gewerkt. Om goed door te kunnen moet de site een verdienmodel krijgen en komt er reclame op. In 2005 wordt een miljoen euro omgezet.

Ook politici hebben een profiel

Het zijn niet alleen studenten die Hyven. Ook politici hebben zelfs een profiel. Een hickup door het invoeren van het Goldmembership wordt snel terug gedraaid. Mensen zijn liever anoniem en bepalen zelfs wel of ze hun profiel zichtbaar willen of niet.

In 2007 zijn er drie miljoen Hyvers, is het bedrijf enorm gegroeid en geprofessionaliseerd. Maar dan verschijnt Facebook ten tonele. Hyves gaat zich daarom meer en meer op Nederland concentreren en in 2010 zijn er tien miljoen Hyvers en wordt Hyves bezit van de Telegraaf Media Groep (TMG) voor 43,7 miljoen euro.

Niet meer hip

Vanaf 2011 neemt het ledenaantal af, en wint Facebook terrein. Hyves lijkt niet hip meer. Ook YouTube, Twitter, LinkedIn vormen een front waar Hyves niet tegenop kan. In 2013 blijft er van Hyves niet meer over dan Hyves Games.

Sommige Hyvers zijn er werkelijk stuk van. In de televisieserie Man Bijt Hond verschijnt zelfs een trieste Antje van wie het hele sociale leven volledig in teken staat van Hyves. Ze brengt uren per dag achter haar computer door, met vrienden Hyven en glitter-plaatjes plakken. Veel toeters en bellen. Hoe het nu met Antje is, is niet bekend. Zou ze overgestapt zijn naar Facebook?

Nederland kent momenteel 9,7 miljoen Facebookgebruikers. Het schandaal rond misbruik van persoonsgegevens voor (politieke) reclame pakte Arjen Lubach op om mensen hier bewust van te maken. Het aantal gebruikers dat daadwerkelijk Facebook vaarwel heeft gezegd, lijkt voor Nederlandse begrippen veel, maar is voor Facebook zelf niet bedreigend. Maar het rommelt. Op dit moment gaan er geluiden rond dat Hyves terug moet komen. Is dat vals sentiment? Gaat het om de dansende banaan die terug moet, de grote hoeveelheid emoticons die je kon plaatsen? Willen we graag weer zo lekker ons eigen profiel kunnen pimpen?

Volgens huidige berichten op Twitter wordt John de Mol nu vijf jaar later aangeraden Hyves van de Telegraaf te kopen en opnieuw op te starten. De site ’tijdvoorhyves.nl’ pleit eveneens voor terugkeer. Twee studenten die menen dat social media organisaties teveel van ons weten en daar misbruik van maken. Om Hyves terug te halen, moet je geld doneren. Het is nog een crowdfunding-actie.

 

Bron: Volkskrant

Foto: Entoen.tv

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top