close
  • vrijdag 5 juni
Culinair

Steeds meer animo voor de Nationale Week Zonder Vlees

Steeds meer animo voor de Nationale Week Zonder Vlees

Vandaag is de Nationale Week Zonder Vlees van start gegaan. Dit is de derde editie van deze jaarlijks terugkerende campagne. De Nationale Week Zonder Vlees kan rekenen op steeds meer animo. Vele Nederlanders, supermarkten, producenten, restaurants, bedrijven, scholen, pompstations en gemeenten hebben zich bij het initiatief aangesloten.

Heel Nederland in het teken van minder vlees

De Nationale Week Zonder Vlees, in het leven geroepen door Isabel Boerdam, houdt het hele land bezig. Deze derde editie laat zien dat het mogelijk is: heel Nederland staat deze week in het teken van minder vlees en het initiatief kan op brede steun rekenen vanuit het land. Zelfs de branchevereniging voor ambachtelijke slagers, de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), geeft aan dat de Week Zonder Vlees terecht mensen aan het denken zet over hun vleesconsumptie.

Grote supermarkten, restaurantketens en vele producenten sloten zich aan bij het initiatief, door middel van opvallende vegetarische acties die zelfs het wereldnieuws haalden:

– Het werd wereldnieuws dat KFC tijdens de Week Zonder Vlees 100% vegetarisch gaat in het KFC restaurant op het Binnenwegplein in Rotterdam.

– Alle 29 restaurants van restaurantketen ’t Zusje serveren enkel vegetarische tapas tijdens de Week Zonder Vlees.

– Albert Heijn bestickert alle vegetarische schappen Week Zonder Vlees-roze om de consument te motiveren een vegetarische keuze te maken.

– Iglo en Lidl introduceren nieuwe vegetarische producten bij de start van de Week Zonder Vlees.

– Domino’s, IKEA, Subway, deli2go en deli by Shell nodigen het grote publiek uit om ook buiten de deur te kiezen voor vegetarische opties.

In Nederland doen 940 restaurants mee aan de Week Zonder Vlees met een speciaal vegetarisch aanbod, 1233 bedrijven besteden er aandacht aan in de bedrijfskantine, 375 scholen maken gebruik van het speciaal ontwikkelde lespakket, 135 pompstations bieden een vegetarische snack aan langs de snelweg, en vier ministeries dragen de campagne een warm hart toe. Dit is een significante groei in aandacht en actief betrokken partijen ten opzichte van vorig jaar.

De impact van een week zonder vlees

Het voornaamste argument voor de Nationale Week Zonder Vlees is de impact van minder vlees eten op het klimaat. Uit onderzoek van Blonk Consultants blijkt dat iedere volwassene die deze week geen vlees eet, in z’n eentje maar liefst 130 liter water, 76 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees bespaart.

Boerdam: “Als je deze cijfers vertaalt naar een jaar lang één dag in de week geen vlees eten, dan heb je het al over 1000 liter water, 565 kilometer autorijden en 6 kilo dierenvlees per persoon. Laat staan als we dit met heel Nederland twee of drie dagen per week doen! Wat mij betreft is minder vlees eten de lekkerste en gemakkelijkste manier om iets goeds te doen voor de wereld om ons heen. Die vegetarische maaltijd maakt een wezenlijk verschil.”

Geschreven door: Redactie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook