Regen in Schotland

Op reis met de Lambortinki – Over regen en vriendschap. En nog meer regen.

Wanlockhead naar Crossmichael

30 juni 2015

Wat een hel vannacht. Het lijkt wel of een aantal wolken ons de hele vakantie volgt. Het is ongelofelijk. Waar wij staan regent het de hele tijd. Eigenlijk heb ik toch een beetje gelijk gekregen over het verplaatsen van de camper gisteren. Miriam bleef er maar op hameren dat onze camper dwars moest staan in plaats van zoals hij in eerste instantie stond. Nou, ze heeft het geweten! De hele nacht huilde de wind langs onze camper en gierde door de ventilatieroosters naar binnen. De camper schudde op zijn grondvesten en de regen sloeg als een mitrailleurvuur op ons dak en op de ruiten. Ik kon echt niet slapen en was wakker tot een uur of vier. Miriam sliep nog een beetje tot de volgende morgen. We keken naar buiten en we konden door de mist en de vele regen niets zien van de bergen. Inmiddels waren we echt chagrijnig geworden over het weer. Al veertien jaar bezoeken we Schotland en dit hebben wij nog nooit meegemaakt. Zoveel regen en echt iedere dag. Om nu nog een dag binnen te gaan zitten en weer in onze boeken te duiken zagen we niet zitten, dus we besloten na het ontbijt ons kamp op te ruimen en op pad te gaan.

Regen

Mir stelde voor om naar Matalan te gaan, een grote kledingwinkel in Dumfries en daarna naar Kippford te rijden om daar nog een nacht te gaan kamperen. We kennen dit gebied erg goed omdat Neil en Yvonne er wonen. Maar het voelde ook erg raar om daar te gaan kamperen terwijl Neil en Yvonne op nog geen vijftien kilometer wonen. We besloten dus maar om hen een appje te sturen om af te spreken in The Anchor, onze favoriete pub in Kippford, zodat we een biertje konden drinken en samen konden eten. Toen bleek dat we met de camper niet in Kippford konden kamperen en er sowieso niet mochten parkeren met de camper, stelde Neil voor om dan maar gewoon bij hun huis af te spreken. Hierdoor waren we dus twee dagen minder in de camper dan gepland, maar hadden we een paar extra dagen met onze vrienden in Crossmichael. We reden naar hun huis en een kwartier later zagen we hen al op de oprit van hun huis staan. Ze hadden plek gemaakt voor onze camper en nadat we alles uit de camper hadden gepakt dat we de komende dagen nodig hadden, konden we gezellig gaan zitten en onze verhalen met elkaar delen. We hebben een heerlijke bbq en een paar biertjes gehad. Eigenlijk is dit als thuiskomen. We komen binnen, kleden ons om in makkelijke kleding en gaan verder waar we de laatste keer geëindigd zijn. Niks aan elkaar wennen en kat uit de boom kijken, maar gewoon de draad weer oppakken. Heel uniek zo’n vriendschap met buitenlandse vrienden, maar het gaat al veertien jaar goed en hopelijk nog vele jaren hierna ook.

Mir, Mar en Neil

Nadat we de laatste dagen van onze vakantie in Crossmichael zijn gebleven, bij Neil en Yvonne, zijn we zaterdag 4 juli omstreeks half 12 vertrokken richting Newcastle. De wegen waren lekker rustig, dus we zijn uiteindelijk in alle rust om 14.15 uur in de Ferryterminal van DFDS aangekomen. We waren één van de eerste campers die in de rij stonden van de incheckdesks, dus wij dachten dat we snel aan boord konden gaan en lekker in the Sky Bar een drankje zouden kunnen nemen en daarna op het dek een mooie plek zouden kunnen bemachtigen. Maar ja, wij waren dus zo ongeveer de laatsten die aan boord gingen die middag. Jammer dat we ruim anderhalf uur op het asfalt hebben staan wachten, terwijl andere auto’s die veel later waren direct aan boord mochten. We dachten wel, vanuit onze supermarkt-vulploeg ervaringen van weleer, dat we dan de volgende dag in Nederland als eersten van boord zouden mogen. We’ll see..

In ieder geval zijn we, na het inchecken en onze hut zoeken (lees: bezemkast), naar boven gegaan om daar lekker nog een paar uurtjes van het mooie weer in Newcastle te genieten. Het was erg druk aan boord en de bar op het bovenste dek was al goed gevuld toen we ons eerste biertje en wijntje aan het drinken waren. Daar kwamen we aan de praat met een Belgisch stel, dat op de motor (KTM Supermoto) door Schotland had gereisd. Ook zij hadden prachtige dingen gezien en Schotland was hen goed bevallen. Het was een erg leuk stel en al pratend en lachend met elkaar vloog de tijd om. Toen toch maar één van de dure restaurants aan boord bezocht om een hapje te eten. Dit keer de pizzeria. Erg weinig keuze op de menukaart, maar wat we kregen was echt prima in orde. Dat mag dan ook wel voor die prijzen, maar daar zullen we het maar niet meer over hebben. Toch denk ik dat de rederij meer omzet zou kunnen maken, en toch dezelfde verdiensten zou kunnen realiseren, als het de prijzen wat schappelijker zou maken. Nu zie je nog best veel mensen aan boord picknicken met meegebracht voedsel en drinken. Terwijl de restaurants relatief leeg zijn. Na het lekkere eten zijn we nog naar de zonsondergang gaan kijken op het bovenste dek en hebben nog wat foto’s gemaakt van dit schouwspel. Daarna in onze hut naar bed gegaan en toch wel redelijk goed geslapen. De volgende morgen lekker een bakkie koffie buiten op het dek gedronken en toen liepen we IJmuiden binnen. We konden snel naar onze camper toe en inderdaad; we waren de eerste camper die van boord reed, dus nog voor tien uur ’s morgens waren we al op weg naar ons geliefde Lelystad.

Thuis hebben we de camper geïnstalleerd en de laatste zaken opgeruimd, om hem dinsdag weer naar de stalling te kunnen brengen. De komende zomermaanden blijven we thuis en willen we genieten van onze tuin. En ik wil lekker een paar zondagen op de motor rijden. Het is toch overal druk in de vakantieperiode. Als stel zonder kinderen is het daarom altijd lekker om net voor en na de drukste zomerperiode op vakantie te gaan. Nadat we alles klaar hadden, hebben we samen de vakantie afgesloten in onze chilla (de tuinoverkapping) en eten laten brengen. Super relaxt allemaal. Het was een heerlijke vakantie en we kijken al weer uit naar de volgende. We zeggen altijd: weggaan is mooi, maar thuiskomen is ook superfijn. Beiden vinden ons werk erg leuk, dus ook dat doen we met veel plezier!

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!