close
  • vrijdag 26 februari
Vrije tijd

Moet Loeki de Leeuw terug op televisie?

Moet Loeki de Leeuw terug op televisie?

Loeki de Leeuw. Je kent het iconische leeuwtje vast nog wel. Tussen 1972 en 2004 vrolijkte hij met korte animatiefilmpjes de STER reclames op. Nu blijkt dat tienduizenden mensen hem terug willen op televisie. En dat is gelukt!

Gisteravond was hij namelijk heel eventjes te zien op televisie. In het reclame blok voor het Achtuurjournaal zat een filmpje van het leeuwtje dat nog nooit eerder te zien is geweest. Het ging om nieuw materiaal dat geproduceerd is onder leiding van Louise Geeskink, de dochter van Joop Geesink. Hij was de bedenker van Loeki de Leeuw.

Petitie

Aanleiding hiervoor was de petitie die NPO Radio 2-dj’s Jan Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte vorige week startten. Binnen een dag werden er 10.000 handtekeningen verzameld. Het leeuwtje is dus nog altijd populair. Voor de STER reden om eenmalig het filmpje uit te zenden. Jan-Willem Roodbeen is verrast. “Geweldig! Ik had niet zien aankomen dat het zo zou aanslaan.” Als Loeki terugkeert wordt hij eregast in de ochtendshow ‘Jan-Willem Start Op’.

Gemeenschapsgeld

Ondertussen wordt er ook nog overleg gevoerd over een echte terugkeer van het reclameleeuwtje, vertelt een woordvoerder van de STER op NOS.nl. “Maar het gaat natuurlijk wel om gemeenschapsgeld. Met alles wat wij als STER opbrengen kan de NPO weer mooie programma’s maken, dus we moeten er goed over nadenken.” Filmpjes van vroeger kunnen niet meer gebruikt worden omdat de kwaliteit daarvan niet goed genoeg meer is om uit te zenden op televisie. Daarom moet er volgens de woordvoerder goed over nagedacht worden of Loeki terugkomt en hoe.

Asjemenou

De avonturen van de pop Loeki de Leeuw waren tussen 1972 en 2004 te zien tussen de reclames van de STER. Het waren korte filmpjes van een paar seconden en draaiden vooral om Loeki’s onhandigheid. Daarom zei hij vaak de bekende kreet ‘Asjemenou’. Meer tekst had hij eigenlijk niet. In totaal zijn er meer dan zevenduizend filmpjes gemaakt. In 2004 stopte de STER ermee, omdat het te duur werd om ze te maken en adverteerders het ‘kinderachtig’ vonden.

Foto: Facebook Loeki de Leeuw 

Geschreven door: Redactie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook