close
  • donderdag 19 september
Zorg en Zekerheid

Gezonde producten veel minder vaak in de aanbieding

Gezonde producten veel minder vaak in de aanbieding

Nederlanders gaan gemiddeld zo’n drie keer per week naar de supermarkt om boodschappen te doen. We weten natuurlijk best wel dat we er toe aangezet worden om dingen te kopen die niet op ons lijstje staan. Daar zijn allemaal marketingtrucjes voor. Uit onderzoek van Questionmark blijkt dat supermarkten ons vooral verleiden met ongezonde producten.

Slechts 1 op de 5 producten die in de aanbieding zijn zitten in de schijf van vijf van het Voedingscentrum. Gezonde producten worden veel minder vaak met korting aangeboden dan ongezonde. De voedingsmiddelen die het meest worden gepromoot bevatten dusdanig veel suiker, vet of zout dat je ze vooral als extraatje zou moeten nemen.

OP=OP

Vorig jaar beloofden supermarkten meer te doen om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. Dat werd vastgelegd in het Nationaal Preventieakkoord en ondertekend door de supermarktbranche. Maar er is dus nog veel winst te behalen zolang het merendeel van de verleidingstrucs je naar ongezonde producten leiden. Sjoerd van de Wouw, bioloog en campagneleider van Foodwatch, weet alles van de marketingtrucs die supermarkten toepassen om consumenten met veel boodschappen naar huis te laten gaan. De inrichting van de winkel is daarbij erg belangrijk. Het begint echter bij de mandjes en de karretjes. Die lijken steeds groter te worden. Is je boodschappenmand snel vol, dan koop je minder. De aanbiedingsposters spelen ook een belangrijke rol. Acties zijn meestal tijdelijk waardoor je snel moet toeslaan. Ook kreten als OP=OP geven de indruk dat het om een deal gaat die je niet mag missen en dat je er snel bij moet zijn.

Goed bezig

Dan ga je de winkel in. De broodafdeling bevindt zich vaak in het begin van je winkelroute. De geur van brood maakt hongerig en daardoor koop je meer. Groente en fruit bevinden zich meestal ook vooraan. Als je je karretje eerst vult met verse groente, dan heb je het gevoel dat je goed bezig bent en laat je daarna de teugels een beetje vieren. “Ach, dat zakje chips kan geen kwaad, ik heb ook heel veel fruit gekocht”. Overigens heeft de directeur van Dirk van den Broek een andere verklaring voor de plek van groente en fruit. Je bepaalt dikwijls aan de hand van de groente wat je gaat eten en wat je verder nog nodig hebt. Daar zit ook wel wat in, maar toch..

Helemaal achterin

De goedkopere merken staan altijd onderin de schappen. Je moet meer moeite doen voor een budget jam, dan voor een potje Hero. De zuivelproducten die iedereen altijd nodig heeft, staan bijna altijd helemaal achterin de winkel. Je moet dus voor je melk en boter de hele supermarkt door en wordt onderweg blootgesteld aan allemaal lekkere foute dingen. Die heel slim in plaats van twee euro €1,99 kosten, want dat lijkt goedkoper. In sommige winkels passeer je dan ook nog een standwerker van wie je iets mag proeven. Dat zijn over het algemeen geen gezonde producten. Muziek kan ook nog een rol spelen in je aankoopgedrag. Het schijnt dat klanten eerder Franse wijn kopen als er een Franse chanson uit de boxen klinkt.

Disney-figuren op snacktomaatjes

Supermarkten kunnen je dus naar hartenlust sturen zonder dat je dat door hebt. En juist daarom zouden ze de klanten dus ook naar gezonde producten kunnen leiden. Dat gebeurt wel, zij het nog veel te weinig. Aldi bijvoorbeeld heeft aangekondigd om kindermarketing alleen nog op een positieve manier te gaan gebruiken. In overleg met het Voedingscentrum heeft de supermarktketen een aantal producten gekozen uit de schijf van vijf. Vanaf 2020 staan de Disney-figuren en andere kinderverleiders niet meer op snoepverpakkingen, maar op snacktomaatjes, minikomkommers, yoghurt en volkorenbroodjes. Aldi voert ook een minimumleeftijd voor energiedrankjes. Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hoopt dat kinderen straks bij de kassa aan komen lopen met een zakje snoeptomaatjes en hun ouders smeken alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft te mogen hebben. Ook Sjoerd van de Wouw juicht dit soort initiatieven toe.”Kinderen gezonde eetgewoonten aanleren gaat niet vanzelf. Maar het is wel heel erg belangrijk. Wat kinderen in de eerste 1.000 dagen leren aan eetgewoonten, heeft invloed op hun eetgewoonten de rest van hun leven.”

Hopelijk gaan andere ketens ook meer hun best doen om zich te houden aan de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. En zien we straks fruit bij de kassa met een pakkende tekst erbij over hoe lekker fruit is in de yoghurt. Hangen er kleurige posters met afbeeldingen van overheerlijke avocado’s en gojibessen. Kun je kaartjes meenemen met gezonde recepten erop. En, misschien wel het allerbelangrijkste: worden gezonde producten goedkoper, zodat ze beschikbaar zijn voor iedereen.

 

 

Geschreven door: Boukje Wiersma

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook