close
  • vrijdag 5 juni
Vrije tijd

Een maand zonder Facebook: wat doet dat met ons?

Een maand zonder Facebook: wat doet dat met ons?

Doelloos Facebook open klikken. Beetje rond scrollen en afgeleid worden door nutteloze informatie. Het kost veel tijd en worden we er wel gelukkiger van? Onderzoekers zochten uit of Facebook daadwerkelijk al onze tijd opslokt.  

Onderzoekers van het Stanford University, New York University en The National Bureau of Economic vroegen een groep van bijna 3.000 Facebook-gebruikers om een maand lang geen Facebook openen. Hieruit kwamen vier resultaten naar voren die bekend werden gemaakt in het wetenschappelijke tijdschrift American Economic Review.

Tijd over

Ten eerste bleken de proefpersonen zonder Facebook gemiddeld een uur per dag aan tijd over te houden. Dit zou onder andere het resultaat zijn van het niet meer aanklikken van nieuwsberichten op Facebook, het scrollen door de tijdlijn en geen apps gebruiken waarvoor inlog via Facebook nodig is zoals bijvoorbeeld Spotify. Wat deden de proefpersonen dan? Ze maakten meer afspraken met vrienden, familie en keken meer televisie.

Minder kennis van actualiteit

Het tweede resultaat wat naar voren kwam was dat de proefpersonen zich gelukkiger voelden zonder Facebook. Ze waren meer tevreden over hun leven en hadden bovendien minder last van depressiviteit en angstgevoelens. Een kleine, maar significante verbetering van hun welzijn. De derde uitkomst van het onderzoek was dat de groep minder kennis van het nieuws had, maar daarvoor in de plaats hadden ze wel een minder gepolariseerde mening over de politiek.

Verslavend

De laatste en opvallendste uitkomst was dat na het onderzoek minder Facebook werd gebruikt. Sommige mensen kozen er zelfs voor om de app helemaal te verwijderen. Volgens de onderzoekers een teken dat mensen het leven zonder Facebook eigenlijk wel heel erg fijn vinden. “Wij merkten dat vier weken zonder Facebook het welzijn van mensen verbeterde en dat de drang naar het medium ook na het experiment verminderde. Het suggereert dat het verslavende aspect van Facebook er toe leidt dat mensen het meer gebruiken dan ze eigenlijk wensen,” aldus de onderzoekers.

 

Geschreven door: Redactie

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook